Logowanie   ?> /td>
Rzeszowski Team Paralotniowy 

Zapytasz zapewne czemu "Born to Fly" ?
Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Każdy z nas zapytany o to samo odpowie Ci co innego ...
ale na pewno zrozumiesz jedno, ... że nie umiemy już inaczej. Nie umiemy NIE LATAĆ

W serwisie
HOME
Team i okolice
Piloci i Sympatycy
Galeria
Opisy wyjazdów i imprez
Miejsca do latania
Plikownia
Kontakt
Nasz dorobek
Nasz dorobek w OLC w 2008
Nasz dorobek w OLC w 2009
Nasz dorobek w OLC w 2010
Nasz dorobek w OLC w 2011
LiveTracks

Borny !



OpenFly

Karpaty


Forum PG
Planowanie wyjazdów
Gdzie latać ?
Let's talk about ...
On-line Czat BTF ...
Żony i kochanki :)
Giełda sprzętu
... know how
... co nieco o sprzęcie
Forum PPG
Planowanie latania PPG
Let's talk about ...PPG
Godne polecenia
Znajomi w Sieci
Filmy
Szkoły paralotniowe
Serwisy pogodowe
...inne linki
xcc.paragliging.pl
XContest - punktacja dzienna

KSIĘGA GO¦CI
Polecane
Niviuk
Advance
SOL Paragliders
Ozone
UP

Lista wtkw:
Rozwinicie wtku:
Co nieco o napędach

Na grupie pl.rec.paralotnie pojawił się temat zakupu napędu, który miał być pierwszym sprzętem tego typu zadającego pytanie użytkownika. Nawiązała sie dość ciekawa dyskusja w której zabrał głos Tomek Witkowski (Jogi) - konstruktor firmy TechnoFly produkującej napędy RAPTOR. Myślę, że warto przeczytać jego opinię na temat napędów.

"Zacznijmy od tego , ze nie ma pojecia "na początek". To tak jakbyś na początek chciał latać na przewianym skrzydle, z pourywanymi linkami, za małym itd. Dobry napęd to dobry napęd i będzie Ci służył długo więc wywalanie takiej kasy na coś tymczasowego to pomyłka. Jak wszystko w sporcie lotniczym, ważne jest żeby ten napęd był 100% sprawny i sprawdzony,jeśli od mało znanych producentów to najlepiej polecony przez grono doświadczonych pilotów, a jeśli od markowych to przynajmniej po firmowym przeglądzie.
Przy Twojej wadze i skrzydle rekreacyjnym najtańszym i ciekawym będzie napęd na silniku Radne Raket(12-14KM) . Tu uwaga , jego ciąg bardzo zależy od sprawności rury rezonansowej, więc niektóre nazwijmy to bez urazy "amatorskie"konstrukcje mogą być za słabe. Jego zaletą jest sprzęgło odśrodkowe (na wolnych obrotach śmigło sie nie obraca) i niewielkie wibracje (silnik wysokoobrotowy).
Jego moc pozwoli Ci osiągać wznoszenie na poziomie od 1 do 1.4 m/s w zależności od śmigła i wielkości oraz doskonałości skrzydła. Za 7Kzł kupisz go w niezłym stanie , prawie nowy chociaż niewiele ich na rynku wtórnym. Do skrzydeł samostatecznych będzie za słaby.
Generalnie najnowsze konstrukcje oparte są na niskopojemnościowych silnikach szybkoobrotowych, wyposażonych w przekładnie zębatą i sprzęgło ośrodkowe.
Przekładnia zmienia kierunek obrotów części wirujących silnika w stosunku do śmigła w związku z czym zmniejsza się "moment od śmigła" czyli niechciana siła która dociąża jedna taśmę paralotni powodując jej tendencje do zakręcania.
Przekładnia redukuje tę siłę, szacuję o ok 30% poprawiając komfort latania i sterowania.
W niektórych kiepskich konstrukcjach napędów przy nieodpowiednim skrzydle, moment od śmigła może wręcz powodować niebezpieczną tendencje do skręcania w taśmach przy gwałtownym dodaniu gazu. Najpopularniejsze silniki tego typu to Snap 100(17KM), H%E Paramotores R80(16KM), i R120(20KM), Top 80(16KM), Ros 100(18KM) i 125(29KM).
Ze względu na powszechną w tej chwili technologie pokrywania cylindrów warstwą Nicasil, większość tych silników ma trwałość od 300 do 500h ( do wymiany cylindra i tłoka, ewentualnie łożysk ) co oznacza od 5 do 8 sezonów latania dla rekreacyjnego pilota. Komplet cylinder+tłok to wydatek 800-1200zł + dosyć prosta wymiana. Oczywiście są po drodze koszty eksploatacyjne , coroczne przeglądy itp, ale to obowiązuje wszystkie napedy.
Korzyści płynące z małych wibracji, małego momentu od śmigła, lekkości oraz nie obracającego się na wolnych obrotach śmigła(bezpieczeństwo) oraz łatwości rozruchu recznego nawet w powietrzu (mała pojemność=mała kompresja) powoduje że nasza firma (TechnoFly) buduje napędy tylko na tego typu silnikach. Ostatnio testujemy naszą autorską konstrukcję silnika Ventor V-120 (22KM)i V-125(25KM).
Premiera na Paragiełdzie w marcu.
Ponieważ większość opisanych wyżej silników to silniki dedykowane do paralotni a nie adaptowane z wielkoseryjnych produkcji przeznaczonej do innych urządzeń, są one droższe co przekłada się na cene nowego napedu (powyżej 10Kzł)Ale używany można kupić już w całkiem przyzwoitej cenie. Ostatnią kategorią są silniki o większych pojemnościach, rzędu 175-210 a nawet 300ccm, czyli solo210, JPX Black Devil, Simonini,Hirth czy Motoroma (klon JPX).
Ze względu na duże wibracje i ciężar (oprócz solo) są to silniki lepiej nadające sie do tandemów i trajek (latanie z wózkiem trójkołowym)gdzie ze względu na spory moment i dużą pojemność, mogą pracować w sposób ciągły pod dużym obciążeniem.
Różnica w wibracjach silników małopojemnościowych (do 130ccm) i średniopojemnościowych (175-300ccm) polega na tym że pierwsze osiągają swoją moc przez wysokie obroty (mały moment x duze obroty) rzędu max9500-10000obr/min, a te drugie przez większy moment x średnie obroty (max 6000-7000obr/min). Przy większym momencie amplituda drgań jest większa co powoduje odczuwalnie silniejsze "masowanie pleców". Przy dłuższych lotach duże wibracje mogą nawet powodować zaburzenia widzenia i ogólne zmęczenie i niechęć do lotów powyżej 30-40minut. Wiele jednak zależy od konstrukcji uprzęży i podwieszenia. Dobrzy producenci potrafią nawet silnie wibrujące silniki wytłumić dzięki dobrym amortyzatorom i uprzęży odseparowanej w locie od pleców pilota. Większość silników do napędów paralotniowych daje sie odpalać bezproblemowo ręcznie. Elektrostarter zwiększa wagę napędu o 3-5kg (rozrusznik +akumulator) komplikuje konstrukcje i wymaga uwagi czy napewno naładowany (wyjątkiem silniki z alternatorem które ładują w locie). Elektrostarter przydaje sie głównie w tandemie i trajce gdzie ciężar gra mniejsza rolę a wygoda odpalania większą.
Silniki do 130cm można śmiało odpalać w locie jedną (80-100ccm) lub dwoma rękami (120-130ccm) nie puszczając nawet sterówek, o ile konstruktor przewidział uchwyt rozrusznika nad głową.
Trzeba wziąć pod uwagę że 3-5kg więcej wymaga dodatkowej mocy do lotu (2-3KM)czyli walka z wagą napędu ma kluczowe znaczenie w jego doborze. Lekki( do 23kg) napęd 16KM będzie miał to samo wznoszenie co cieżki( 27-28kg)20-22konny. A komfort startu i lądowania nieporównywalny. Powyżej 20kg każdy kilogram odczuwa sie podwójnie :)
Ostatnia i niedoceniana rzecz to śmigło. Rady typu "kup se tanie śmigło bo i tak połamiesz" bywają zwodnicze. Od jakości śmigła zależy najwięcej, tak jak od jakości głośników zależy klasa sprzętu audio. To najważniejszy bo przekładający moc silnika na ciąg , element napędu. Można mieć wypasioną 25-konna konstrukcje, ale jeśli śmigło jest kiepski lub za małe to nasze latanie będzie takie samo.
Przyczyną początkowego łamania śmigieł przy nauce bywa właśnie długi rozbieg po nierównym terenie, potknięcia i wywrotki. Obciążony 30kg ciężarem (z paliwem) , spocony po wielu próbach człowiek, potrafi sie potknąć o własne nogi. Dobre śmigło dające duży ciąg, skróci rozbieg i zmniejszy prawdopodobieństwo wywrotki.
Dobre ale niestety drogie śmigła (np. niemiecki węglowy Helix- ok 900zł) składają sie z dwóch rozłączanych łopat, co przy uszkodzeniu jednej (najczęściej) powoduje że trzeba dokupić tylko jedną . Koszt taki sam co zakup dobrego ale jednoczęściowego śmigła drewnianego (ok 500zł). Dodam tylko że najlepsze śmigła drewniane nie ustępują ciągiem śmigłom kompozytowym , czy węglowym. Największa sztuką jest dobór do konkretnego silnika i przekładni.
Wracając do trwałości silników, trzeba pamiętać, że napęd to nie samochód, gdzie dolewa sie paliwa i jedzie, tylko tuningowany wytężony silnik wyczynowy gdzie z ekstremalnie niskiej pojemności uzyskuje się ekstremalnie wysoka moc, więc wymiana jego podzespołów i stosunkowo krótki resurs jest naturalny, a regularna obsługa i każdorazowe przeglądy przedstartowe absolutnie konieczne.

Reasumując w kolejności preferencji (oprócz ceny:) poleciłbym zwrócić uwagę na:

  1. wagę
  2. wibracje,
  3. wygodę uprzęży
  4. dostęp do serwisu ("markowość napędu")
  5. sprzęgło odśrodkowe
  6. przekładnia zębata
  7. małe spalanie
  8. elektrostarter
Pozdrawiam Jogi
TechnoFly napędy paralotniowe RAPTOR
www.techno-fly.com
Paralotnie z systemem Jet Flaps
www.wings-of-change.pl

Arek
Dodano: 2007-11-08
Wszelkie prawa zastrzeone. Materiay prezentowane w serwisie s wasnoci Teamu "Born to Fly".
Kopiowanie materiaw bez zezwolenia zabronione.
statystyka